چگونه وقت خود را مدیریت کنیم؟ - علی ریحانی

چگونه وقت خود را مدیریت کنیم؟

چگونه وقت خود را مدیریت کنیم؟

استفاده درست از زمان یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که ممکن است فکر هر کسی را به خود مشغول کند. بسیاری از اوقات امکان دارد شما فرصت کافی برای انجام دادن کارها و فعالیت های خود در اختیار نداشته باشید که دلیل آن عدم مدیریت صحیح زمان توسط شما باشد. به همین دلیل اگر روش مدیریت زمان را به درستی یاد بگیرید می توانید مشکلاتی را که به علت اتلاف وقت برایتان ایجاد می ‌شود از میان بردارید. با مطالعه این مطلب قادر خواهید بود راه های مدیریت زمان را شناخته و آنها را در زندگی خود به کار بگیرید. پس پیشنهاد می شوید مقاله را تا پایان با علی ریحانی باشید.

 راه اول از راه های مدیریت زمان : روش فعلی استفاده از زمان را بررسی کنید

خوب است در ابتدا این موضوع را مورد بررسی قرار دهید که در حال حاضر وقت خود را به چه شکل استفاده می ‌کنید. در واقع باید مشخص شود که در هر روز چه کارهایی انجام می دهید و چه زمان هایی را تلف می کنید.

چگونه وقت خود را مدیریت کنیم؟ - علی ریحانی

شاید به دلیل آن که فعالیت ‌های روزمره حالت تکراری دارند قادر به شناسایی مواقعی که وقتتان تلف می شود نباشید. بنابراین بهتر است جهت ثبت اتفاقات روزمره خود از دفترچه یادداشت کمک بگیرید. بعد از آن که وقایع روزمره را یادداشت کردید در زمان ارزیابی آنها به کارهای غیرضروری خود پی می برید.

روش دوم : برای خود یک برنامه ‌ریزی خوب داشته باشید

انجام یک برنامه ‌ریزی مناسب می ‌تواند یکی از راه ‌های مدیریت زمان باشد. زمانی که برنامه ریزی می کنید فعالیت های شما به درستی سازماندهی می ‌شوند و می ‌توانید یک نگاه کلی راجع به فعالیت ‌هایی که لازم است انجام دهید داشته باشید.

برای انجام برنامه ‌ریزی توصیه می ‌شود به تمامی کارهایی که به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می دهید توجه کنید. در واقع می بایست برای همه این فعالیت ‌ها به نحوی مطلوب برنامه ‌ریزی کرد. جهت انجام برنامه ریزی می توان از روش های مختلفی بهره برد. یادداشت کردن، تهیه یک لیست برای انجام فعالیت ‌های مختلف و استفاده از انواع برنامه ها و اپلیکیشن ها از جمله روش های مفیدی هستند که برای انجام برنامه ریزی در دسترس شما قرار دارد.

راه سوم : به اولویت بندی فعالیت ها دقت کنید

یکی از اقداماتی که تحت عنوان راه های مدیریت زمان از آنها نام برده می ‌شود اولویت بندی کارها و فعالیت هاست. برای آن که قادر به مدیریت صحیح وقت خود باشید باید به اولویت بندی کارهایتان توجه کنید. همه ما ممکن است یکسری فعالیت ‌های غیرضروری در زندگی داشته باشیم که زمان حال را از ما گرفته و از هدف ‌هایی که در سر داریم دورمان می کنند. وقتی فعالیت ‌ها را اولویت ‌بندی می‌کنید در واقع شرایطی را فراهم می ‌سازید تا اینگونه فعالیت ها حذف شوند.

به خاطر بسپارید که مجبور نیستید تمام ساعات روزتان را صرف انجام فعالیت های خط کشی شده کنید. این تصور هم که هر فعالیت تفریحی می تواند یک کار زائد به حساب بیاید کاملا اشتباه است. شما می توانید کارهایی را از برنامه تان حذف کنید که قادر نیستید آنها را به نحوی مناسب انجام دهید و یا انجام دادن آنها برای شما هیچ لذتی در بر ندارد.

فراموش نکنید که برای شروع به هیچ وجه نباید در فکر پذیرفتن مسئولیت هایی بیش از توان و ظرفیت خود باشید. بعد از آن که لیست فعالیت های روزانه شما به مقدار مناسبی از مسئولیت ‌ها تقلیل پیدا کرد وقت انجام برنامه‌ ریزی خواهد بود. لازم به یادآوری است زمانی که در تلاشید تا راه های مدیریت زمان را برای استفاده بهتر از وقتتان به کار بگیرید نباید از خود انتظار داشته باشید که نتایجی بالاتر از توانتان کسب کنید.

( اگر میخواهید به صورت حرفه ای اراده ی خود را تقویت کنید آن هم در کمترین زمان ممکن به شما دوره ی روش تقویت اراده را پیشنهاد میکنم)

روش چهارم از روش مدیریت زمان : از کشتن وقت خودداری کنید

زمان های باارزشی که هر یک از ما در زندگی خود در اختیار داریم به دلایل مختلف ممکن است هدر بروند. مشغول شدن به فعالیت ‌های بی ‌اهمیت باعث می‌ شود شما زمان خود را به درستی استفاده نکرده و آن را صرف انجام کارهایی کنید که مانع از انجام شدن کارهای مهم توسط شما می ‌شوند. بنابراین مقابله با چنین مواردی یکی از راه ‌های مدیریت زمان و جلوگیری از تلف شدن آن است.

بی‌ نظم بودن، استفاده بیش از حد از تلفن همراه، مبتلا شدن به بیماری، عدم داشتن برنامه در زندگی و… از جمله عواملی هستند که باعث اتلاف وقت می شود. اگر عوامل هدر رفتن زمان را تحت کنترل خود درآورید زمان ‌های تلف شده شما بسیار کم خواهد شد.

راه پنجم از راه های مدیریت زمان : استراحت کافی و منظم را نادیده نگیرید

یکی از اشتباهاتی که شاید شما هم دچارش باشید بیش از حد کار کشیدن از خود و عدم توجه به استراحت کافی است. باید بدانید استراحت کافی و منظم هم از جمله راه‌ های مدیریت زمان است. اگر به طور پیوسته و بدون استراحت کار کنید از نظر ذهنی و جسمی دچار آسیب ‌های مختلفی خواهید شد. به همین دلیل ضروری است که برنامه ‌ریزی شما شامل استراحت منظم نیز باشد.

راه های مدیریت زمان - علی ریحانی

به این منظور می توانید بعد از آن که مدتی کار کردید حتی به اجبار هم که شده استراحتی برای خود در نظر بگیرید. به طور مثال نوشیدنی مورد علاقه تان را میل کنید یا یک موسیقی خوب گوش دهید. استراحت باعث می ‌شود بهره وری شما به طرز قابل توجهی ارتقا پیدا کند.

در مواقع لزوم نه بگویید

همان طور که می ‌دانید نه گفتن مهارتی است که باید هر شخصی از جمله شما از آن برخوردار باشد. با داشتن این مهارت بر فرض اگر در موقعیتی قرار بگیرید که قبول درخواست کسی به ضررتان تمام شود یا تمایلی به دادن پاسخ مثبت به او نداشته باشید با نه گفتن می توانید خود را نجات دهید.

مهارت نه گفتن یکی از راه های مدیریت زمان هم محسوب می شود. شما می توانید آن را وقتی به کار بگیرید که مثلا شخصی درخواست انجام یک کار غیرضروری را از شما داشته باشد. وقتی درخواست طرف مقابل را بررسی کردید و متوجه شدید که ضرورتی ندارد جواب مثبت به آن بدهید باید به آن درخواست نه بگویید. با نه گفتن به امور کم اهمیت و غیرضروری می توانید در بسیاری از مواقع از تلف شدن وقت ارزشمندتان جلوگیری کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.