0
0

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

3 بازدید

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

همه افراد، به ویژه دانش آموزان و دانشجویان، دوست دارند حافظه قوی‌تری داشته باشند تا مسائل گوناگون را به خاطر بسپارند. تقویت حافظه هم موجب می‌شود عملکرد بهتری در زندگی روزمره و تحصیلی خود داشته باشید و هم از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. برای بهبود وضعیت حافظه راه‌های گوناگونی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی‌های فکری، حل معما، حل جدول سودوکو، به چالش کشیدن مغز، مصرف خوراکی‌های مفید و… اشاره کرد. از میان موارد ذکر شده، در این مطلب از وب سایت علی ریحانی، با موضوع خوراکی‌های مفید برای ارتقا عملکرد حافظه، همراه شما عزیزان هستیم. همچنین اگر می‌خواهید در ارتقاء حافظه خود هرچه بهتر و موثرتر عمل کنید، مطالعه مطلب روش تقویت حافظه را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تقویت حافظه- علی ریحانی

خوراکی‌های مفید برای تقویت حافظه

برای تقویت عملکرد مغز و حافظه، می‌توانید از خوراکی‌ها ساده هضمی استفاده کنید که مواد مغذی کافی را به سلول‌های مغز شما می‌رسانند. برخی از خوراکی‌های مفید برای ارتقا عملکرد حافظه عبارتند از:

1- نان سبوس دار:

نان سبوس دار، دارای کربوهیدرات سالم بوده و در دستگاه گوارش ما، سریع و ساده هضم شده و به گلوکز تجزیه می‌شود. مغز نیز برای عملکرد بهتر، نیاز به دریافت گلوکز کافی دارد، بنابراین می‌توان نان سبوس دار را به عنوان یک خوراکی مفید برای تقویت حافظه معرفی کرد. البته در کل می‌توان گفت غلات کامل، مانند برنج قهوه‌ای بلغور جودوسر، بلغور گندم، جو و… همگی جز مواد مفید برای ارتقا عملکرد حافظه هستند.

 

این مطلب را هم بخوانید: چگونه انگیزه درس خواندن داشته باشیم؟

 

2- ماهی چرب:

اسیدهای چرب مفید، به ویژه اسید چرب امگا3، به فراوانی در این دسته‌ از ماهی‌ها یافت می‌شود. اسید چرب امگا3، ماده ای است که موجب ارتقا عملکرد مغز و سیستم عصبی می‌شود، بنابراین می‌توان به عنوان یک تقویت کننده حافظه از آن نام برد.

3- آجیل و مغزیجات:

آجیل و مغزیجات، سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا3 و امگا6، آمینو اسید، ویتامین ب، فولیک اسید و… هستند. به دلیل غنی بودن آجیل و خشکبار از مواد مغذی مختلف، به ویژه ویتامین ب (بخصوص ب12) و فولیک اسید، این دسته‌ از خوراکی‌ها جهت تقویت حافظه به شدت توصیه می‌شوند.

 

این مطلب را هم بخوانید: چگونه روزی 6 ساعت درس بخوانیم؟

ارتقا حافظه- علی ریحانی

4- شکلات تلخ:

یکی از موادی که برای تقویت مغز و حافظه مفید است، آنتی اکسیدان بوده که در دانه‌های کاکائو یافت می‌شود. در واقع دانه‌های کاکائو، حاوی نوعی انتی اکسیدان به نام فلانوئید است که موجب تقویت نرون‌ها و سلولهای مغز و در نهایت تقویت حافظه می‌شود. جالب است بدانید که مطابق بررسی‌های انجام شده بر روی شکلات تلخ، مشخص شده که این خوراکی محبوب، موجب افزایش توانایی مغز در یادگیری و همچنین انعطاف پذیری بیشتر مغز خواهد شد.

 

این مطلب را هم بخوانید: نحوه درس خواندن برای کنکور تجربی

 

5- توت‌ها:

توت‌ها نیز شامل آنتی اکسیدان فلانوئید بوده و برای تقویت حافظه مفیدند. همچنین این ماده، موجب محافظت از بخش‌های مختلف مغز از آسیب‌های مخرب شده و بدین ترتیب از تضعیف مغز و حافظه جلوگیری می‌کند. در ضمن، توت‌ها شامل آنتی اکسیدان‌ها مانند آنتوسیانین، کاتچین، کورستین، اسید کافئیک و… نیز هستند که هر یک به نوبه خود، مزیتی برای مغز خواهد داشت. از جمله این مزایا می‌توان به مواردی همچون تسهیل ارتباط بین واحدهای عصبی، افزایش انعطاف پذیری مغز، پیشگیری از بیماری‌های شناختی و… اشاره کرد.

 

این مطلب را هم بخوانید: 8 راه مطاعه بدون فراموشی

 

6- کافئین:

کافئین نیز جز موادی است که در تقویت حافظه و همچنین تقویت نیروی تمرکز، نقش مثبتی دارد. همان طور که می‌دانید، کافئین که در موادی مانند قهوه، چای، شکلات و… یافت می‌شود، موجب افزایش زمان بیداری و انرژی می‌شود. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد، کافئین علاوه بر افزایش میزان هوشیاری، به پردازش بهتر و بیشتر اطلاعات در مغز نیز کمک می‌کند. نکته مهم در رابطه با کافئین این است که، مصرف بیش از اندازه آن موجب اختلال در الگوی خواب می‌شود، بنابراین لازم است در مورد این مسئله احتیاط کنید.

 

این مطلب را هم بخوانید: چند سال باید درس بخوانیم تا دندانپزشک شویم؟

 

7- آووکادو:

یکی از بهترین و سالم‌ترین موادی که می‌توانید برای تقویت حافظه مصرف کنید، میوه آووکادو است. این میوه، سرشار از چربی اشباع نشده (چربی خوب) است و مقادیری از پروتئین، ویتامین K، B، C و اسید فولیک را نیز در خود جای داده است. مواد نام برده نیز جز موادی هستند که در عملکرد هرچه بهتر مغز و حافظه تاثیر بسزایی دارند.

 

این مطلب را هم بخوانید: هر آچه باید درباه روش تست زنی بدانید

 

8- بلوبری:

بلوبری نیز میوه‌ای خوشمزه است که مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، ویتامین K، ویتامین C، فیبر، گالیک اسید و… را در خود جای داده است. این مواد مغذی، همگی برای تقویت حافظه و عملکرد مغز ضرروری هستند، در نتیجه استفاده از این میوه خوشمزه، می‌تواند موجب ارتقا حافظه و همچنین کاهش استرس شما شود

 

9- تخم مرغ:

تخم مرغ نیز خوراکی محبوب و سرشار از پروتئینی بوده که مقدار زیادی کلوئین را در خود جای داده است. این ماده، موجب سهولت و تسریع انتقال پیام‌های عصبی شده و بدین ترتیب موجب تقویت حافظه و یادگیری خواهد شد. در ضمن، زرده تخم مرغ، منبعی سرشار از ویتامین‌های B6 و B12 بوده که به عنوان مواد مغذی مغز، شناخته می‌شوند.

10- چای سبز:

در تصور عمومی، چای سبز، یک نوشیدنی برای کمک به روند کاهش وزن شناخته می‌شود، این در صورتی است که چای سبز، در تقویت حافظه عملکرد بسیار بهتری دارد. چای سبز، حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده که علاوه بر ارتقا عملکرد حافظه، موجب جلوگیری از آسیب مغز شده و همچنین آرامش شما را تامین می‌کند.

11- کندر:

کندر یک خوراکی است که استفاده از آن، سال‌ها است از طرف طب اسلامی برای تقویت حافظه پیشنهاد می‌شود. در ضمن بسیاری از بانوان باردار نیز برای بهبود وضعیت رشد و نموی جنین، از کندر استفاده می‌کنند.

12- سویا:

سویا و مشتقات آن، منابع بالقوه آنتی اکسیدان‌های مختلف هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پلی‌فنول اشاره کرد. در واقع پلی فنول، آنتی اکسیدانی است که در جلوگیری از آسیب مغز و بروز زوال عقل، تاثیر بسزایی دارد. بنابراین با استفاده از سویا و مشتقات آن می‌توانید موجب تقویت حافظه خود شده و از زوال عقل و آلزایمر نیز جلوگیری کنید.

13- کلم بروکلی:

جالب است بدانید از کلم بروکلی به عنوان یک خوراکی مغزی و بسیار مفید برای مغز و حافظه یاد می‌شود. کلم بروکلی، حاوی مقادیر زیادی از کولین، ویتامین K و ویتامین C است که هر کدام برای تقویت عملکرد مغز و حافظه بسیار مفیدند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://alireihani.ir/?p=905
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
فائزه بابامیر
فائزه هستم و برای سایت علی ریحانی محتوا تولید میکنم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.