افزایش تمرکز هنگام مطالعه - علی ریحانی

افزایش تمرکز هنگام مطالعه

حفظ تمرکز در هنگام مطالعه با وجود وسوسه مراجعه به شبکه‎های اجتماعی و سر و صدای محیط وغیره دشوار است. به همین تمرکز، نیازمند اراده برای حذف عوامل مزاحم، محیطی مناسب و مدیریت زمان است. بکارگیری ابزارهایی مانند تودویست و اسکولتراک می‎تواند به شما در برنامه‎ریزی هوشمندانه زمان و مکان مطالعه جهت حفظ و افزایش تمرکز کمک کند. بعلاوه ورزش، برنامه‎ریزی زمان توقف و شناسایی ناکارآمدی‎ها می‎تواند بسیار اثربخش باشد.

درک اینکه چگونه در حین مطالعه تمرکز خود را حفظ کنیم، چالشی است که همه ما با آن روبرو هستیم. مهم‌ترین چالش شما می‎تواند رسانه‌های اجتماعی، اهمال‌کاری، مدیریت زمان یا ترکیبی از هر سه باشد.
بدون تردید تحصیل در سال جاری چالش‎هایی مانند یادگیری از راه دور دربر دارد که قبلاً آنها را تجربه نکرده بودیم. در این مقاله ابزارها و تکنیک‌های مختلفی ارائه می‎دهیم که می‌تواند به کاهش استرس ناشی از مطالعه کمک کند و شما را روی چیزهای مهم متمرکز کند، پس تا انتهای مطلب با علی ریحانی همراه باشید.

افزایش تمرکز هنگام مطالعه - علی ریحانی

محیطی مناسب پیدا کنید.

 

⇐ این مطلب را هم بخوانید: نحوه ی درس خواندن برای کنکور

 

مکان، مکان، مکان! یافتن جایی که برای مطالعه مناسب باشد، بخش مهمی از هر جلسه مطالعه موفق است. برای برخی، سکوت یک کتابخانه ضروری است، اما برای برخی دیگر، شلوغی سبک کافی‌شاپ به دلیل میزان مناسبی از صدای پس‌زمینه می‌تواند برای حفظ تمرکز جای مناسبی باشد. اما اولویت شما برای نویز پس‌زمینه هر چه باشد، لازم است که محیط مطالعه شما دارای ویژگیها و امکانات زیر باشد:

1. سطح صاف، شفاف با فضای کافی برای نگهداری راحت همه مواد و لپ تاپ شما

2. پریزها – اطمینان از داشتن منبع تغذیه بسته می‎تواند از نیاز به بلند شدن و قطع جریان شما جلوگیری کند.

3. نشستن راحت (یا محل ایستادن) – مکانی را انتخاب کنید که دارای مبلمان لازم برای ارتقای وضعیت بدنی خوب برای مطالعه طولانی مدت و پایدار باشد. به یاد داشته باشید که نشستن در حالت خمیده می‎تواند مغز شما را مستعد احساس ناامیدی کند.

4. هم اتاقی‎های پر سر و صدا یا ساخت و ساز محله حواس شما را پرت می‎کند؟ سعی کنید با هدفون به موسیقی گوش دهید – حذف نویز واقعاً خوب عمل می‎کند اگر در دسترس شما باشد.

یک آیین مطالعه ایجاد کنید.

 

⇐ این مطلب را هم بخوانید: پایان نامه اختتامیه یک دوره علمی

 

صرف پنج دقیقه برای تنظیم فضای کاری خود مانند تمیز کردن میز، بستن در، برداشتن تمام وسایل مورد نیاز؛ نه تنها از نظر فیزیکی شما را برای مطالعه آماده می‎کند، بلکه به آموزش مغز شما کمک می‎کند تا بدون زحمت بیشتری به حالت تمرکز برود. در حالی که فضای اطراف شما خالی از عوامل حواس‎پرتی است، ذهن شما آزاد است تا روی مهم‎ترین چیزها تمرکز کند.

آموزش مدیریت زمان با علی ریحانی

وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مزاحم را روی تلفن، رایانه لوحی و رایانه‌تان مسدود کنید

وب‌سایت‌ها و شبکه های اجتماعی سبب حواس‌پرتی و کاهش تمرکز در مطالعه می‎شوند. حواس‌پرتی‌های به ظاهر کوچک به سرعت دقایق و سپس ساعت‌ها را به سرقت می‌برند. به طور متوسط، پس از پایان حواس‎پرتی، تمرکز مجدد روی کارتان ۲۳ دقیقه طول می‎کشد.

تقسیم کردن و مدیریت زمان جلسات مطالعه

 

⇐ این مطلب را هم بخوانید: هر آنچه درباره روش تست زنی باید بدانید

 

تحقیقات نشان داده است که تقسیم کردن مطالعه شما به جلسات متعدد و با فاصله، به میزان زیادی حفظ تمرکز را در طول زمان بهبود می‎بخشد. بنابراین اگرچه فشرده‌سازی می‌تواند برای تست روز بعد کار کند، اما احتمال اینکه اطلاعات بلافاصله بعد از آن فراموش شوند بسیار بیشتر است. همچنین حفظ تمرکز برای 30 دقیقه در هر زمان بسیار ساده‎تر از یک جلسه فشرده 8 ساعته است.

از تکنیک پومودورو استفاده کنید

تکنیک Pomodoro برای تقسیم جلسات مطالعه شما به بخش‎های قابل مدیریت زمان، عالی است. فقط شما می‎توانید تصمیم بگیرید که چه محدوده زمانی برای شما بهتر است، اما به طور کلی تکنیک Pomodoro شما را ملزم می‎کند که به مدت 25 دقیقه روی یک کار منفرد و کاملاً بدون وقفه کار کنید.

پس از زنگ زدن تایمر، سه تا پنج دقیقه استراحت کنید. سپس، قبل از استراحت 25-30 دقیقه‎ای، سیکل را سه بار دیگر کامل کنید. این به جلوگیری از فرسودگی شغلی کمک می‎کند و شما را متمرکز، با انگیزه و در انجام کار نگه می‎دارد.

بهترین ابزارها را پیدا کنید

 

⇐ این مطلب را هم بخوانید: برای وکالت چه درس هایی بخوانیم؟

 

وقتی نوبت به ارتقای سطح مطالعه شما می‎رسد، داشتن ابزار مناسب می‎تواند تفاوت را ایجاد کند. چه برای سازماندهی، اولویت‎بندی یا تمرکز نیاز به کمک داشته باشید – ابزارهایی وجود دارند که می‎توانند به کاهش برخی از موانع مربوط به مطالعه خوب کمک کنند.

– برای سازماندهی:

تودویست: Todoist یک برنامه مدیریت کار و لیست کارهایی است که به شما امکان می‎دهد اهداف، وظایف و پروژه‎های خود را به لیست‎های قابل اجرا ساده کنید. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Todoist این است که می‌تواند فهرست کارهای روزانه‌ شما را با برنامه‌ریزی هوشمندانه‌اش تهیه کند. به عنوان مثال، اگر هر هفته در روز جمعه موعد مقرر دارید، می‎توانید یک کار یا یادآوری تکراری را برنامه‎ریزی کنید – به عنوان مثال هر پنجشنبه تکالیف خود را ارسال کنید. با تودویست، می‌توانید به راحتی پروژه‎ها را به وظایف قابل مدیریت تقسیم کنید، لیست‎ها را با دیگران به اشتراک بگذارید و با آنها همکاری کنید و پیشرفت و بهره‎وری خود را تجسم کنید.

اسکولتراک: Schooltraq یک برنامه‎ریز دانشگاهی آنلاین برای دانش‎آموزان است. اسکولتراک به شما امکان می‎دهد تمام تکالیف خود را مرتب، سازماندهی و برنامه‎ریزی کنید و در هر کجا که هستید و در همه ابزارهای خود به آنها دسترسی داشته باشید.

آموزش روش تمرکز و مدیریت زمان با علی ریحانی

روی مهارت‎ها تمرکز کنید نه نمرات

دانیل ونگ، کارشناس دانشگاهی، می‌گوید یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که دانش‌آموزان مرتکب می‌شوند، تمرکز بر نمرات بیشتر از مهارت‌ها و یادگیری است. گرفتار شدن در تعقیب نمره آسان است، اما در پایان هدف از آموزش، تجهیز دانش‎آموزان به مهارت‎ها و دانش برای مشارکت موثرتر در دنیای واقعی است. به خاطر سپردن تمرکز بر یادگیری به جای نمره می‎تواند به کاهش استرس‎ و فشار وارد بر مطالعه کمک کند.

 

⇐ این مطلب را هم بخوانید: چگونه درس خواندن را جذاب کنیم؟

 

زمان توقف را برنامه‎ریزی کنید

مهم نیست که چقدر باید مطالعه کنید، مهم این است که زمان استراحت را برای جلسات مطالعه خود برنامه‎ریزی کنید و روش برنامه ریزی را بلد باشید. خودکنترلی و انرژی ذهنی منابع محدودی هستند که در نهایت با گذشت روز تمام می‎شوند. مهم است که به منظور استراحت‌های جزئی، بررسی فیس‌بوک را در برنامه خود قرار دهید، سؤالی را که خارج از موضوع بود جستجو کنید، یا قهوه بنوشید تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید و برای مدت طولانی‌تری متمرکز شوید. همچنین، داشتن یک پاداش کوچک در پایان هر جلسه می‎تواند به شما کمک کند انگیزه خود را حفظ کنید.

ورزش

مطالعات نشان داده‎اند که ورزش منظم نه تنها برای بدن، بلکه برای مغز شما نیز مفید است. تحقیقات نشان می‎دهد که در کوتاه مدت ورزش می‎تواند تمرکز شما را تا دو تا سه ساعت با افزایش جریان خون در مغز بهبود بخشد. همچنین نشان داده شده است که ورزش منظم خلق و خو و خواب را بهبود می‎بخشد، در حالی که استرس و اضطراب را کاهش می‎دهد – همه اینها می‎توانند عملکرد شناختی را مختل کنند. در درازمدت، حتی نشان داده شده است که ورزش خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‎دهد و روند پیری مغز را کند می‎کند.
برای شروع تجربه فواید ورزش، محققان 30 دقیقه فعالیت متوسط در بیشتر روزهای هفته یا در مجموع 150 دقیقه را توصیه می‎کنند.

 

⇐ این مطلب را هم بخوانید: چه درس هایی برای رشته ی تجربی مهم است؟

 

نظرات هفتگی، ماهانه، سالانه بنویسید و تطبیق دهید.

اغلب از پیتر دراکر، متفکر مدیریت نقل می‎شود که «شما نمی‎توانید آنچه را که نمی‎توانید اندازه‎گیری کنید، مدیریت کنید». اساساً او می‌گوید شما نمی‌توانید چیزی را بدون ردیابی و اندازه‌گیری موفقیت خود بهبود بخشید.

وقت گذاشتن پنج دقیقه در پایان هر هفته (ماه یا سال) برای مرور عادت‌ها، روال‌ها و پیشرفت‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند الگوها را در جریان کاری خود تشخیص دهید و به شما فرصتی می‌دهد تا ناکارآمدی‌ها را شناسایی کنید، عادت‌های خود را تطبیق دهید و گردش کار خود را بهینه کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.